Tuesday, April 21, 2015

TAKLIMAT PENUBUHAN KELAB KITAR SEMULA/ALAM SEKITAR & PERTANDINGAN KITAR SEMULA SEKOLAH-SEKOLAH PERINGKAT KEBANGSAAN 2015 BAGI SEKOLAH-SEKOLAH DI NEGERI SELANGOR

Solid Waste Corporation (SWCorp) dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah mengadakan Taklimat Penubuhan Kelab Kitar Semula/Alam Sekitar & Pertandingan Kitar Semula Sekolah-Sekolah Peringkat Kebangsaan (PerKiSS) 2015 bagi Sekolah-Sekolah di Negeri Selangor. Taklimat tersebut telah diadakan di Dewan Bukit Jelutong, Shah Alam yang dikendalikan oleh SMK Bukit Jelutong.
Turut hadir adalah Datuk Ab Rahim bin Haji Mohd Nor selaku Ketua Pegawai Eksekutif SWCorp, wakil Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Selangor, Pengetua SMK Bukit Jelutong, Pengarah-pengarah SWCorp, Pegawai-pegawai Pejabat Pendidikan Daerah dan Guru-guru Penolong Kanan Kokurikulum dari daerah Petaling Perdana, Petaling Utama dan Klang.

Taklimat ini diberikan sebagai pendedahan kepada warga pendidik khususnya di negeri Selangor bagi mewujudkan kesedaran untuk mengitar semula barangan terbuang. Tujuan kitar semula adalah untuk memelihara alam sekitar agar lebih sihat dan menjamin masa hadapan yang lebih baik.
Pertandingan Kitar Semula Peringkat Kebangsaan pula sudah bermula dari 1 Januari 2015 sehingga 31 Ogos 2015. Penyampaian hadiah disampaikan pada suatu majlis yang akan diadakan pada 11 November 2015 sempena Hari Kitar Semua Sedunia. 

Terdapat tiga utama yang dipertandingkan. Hadiah pertama wang tunai berjumlah RM3000, hadiah kedua wang tunai RM2000 dan hadiah ketiga wang tunai berjumlah RM1000. Selain daripada itu, terdapat tiga Anugerah Khas yang bernilai RM500 setiap satu. Anugerah Khas tersebut adalah pengumpulan barangan kitar semula terbanyak, komitmen di dalam aktiviti kitar semula dan rekacipta daripada barangan terpakai.

No comments:

Post a Comment