Wednesday, December 7, 2011

SBPA - Tiada Penganiayaan

PUTRAJAYA: Tidak wujud isu penganiayaan terhadap penjawat awam yang menyertai skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang akan dilaksanakan berkuat kuasa 1 Januari depan.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Abu Bakar berkata, kakitangan awam yang memilih SBPA tidak perlu bimbang kerana banyak faedah dan kebaikan yang boleh didapati melalui skim baru itu. Menurutnya, skim itu turut memperbetulkan andaian sesetengah pihak yang mendakwa ia mengurangkan jumlah kakitangan awam yang berkhidmat dalam pelbagai kementerian, agensi dan jabatan kerajaan. “Misalnya, sekiranya seorang penjawat awam itu memperoleh markah bawah 70 peratus dalam masa setahun, penilaian selama enam bulan terhadapnya akan dilakukan badan khas. “Justeru, individu itu tidak akan diberhentikan tanpa pembelaan kerana kita akan menilainya secara telus dan terperinci,” katanya selepas menandatangani pekeliling SBPA, di sini, semalam.

Pengumuman itu dibuat ketika Najib membentangkan Belanjawan 2012 di Dewan Rakyat. Abu Bakar berkata, seramai 1.4 juta penjawat awam akan menerima surat selewat-lewatnya 15 Disember ini untuk mengikuti skim SBPA atau kekal dengan sistem lama. “Mereka diberi tempoh mulai 16 hingga 30 Disember untuk membuat keputusan menyertai skim berkenaan atau meneruskan dengan skim sedia ada,” katanya.

Sumber daripada Harian Metro Online (myMetro)

No comments:

Post a Comment