Wednesday, August 12, 2015

TAKLIMAT DAN BENGKEL PROGRAM MyTID 2015

Talent Identification and Development (MyTID) merupakan sebuah Program Pengenalpastian Bakat Malaysia yang dijayakan oleh Institut Sukan Negara (ISN) dengan sasaran 100 000 orang murid setiap tahun. Program ini telah berjalan ke seluruh negara bagi mengenalpasti murid yang berbakat melalui ujian-ujian yang disediakan. 
 
Taklimat dan Bengkel Program MyTID di peringkat PPD Petaling Perdana telah dijalankan pada 12 Ogos 2015 (Rabu) yang dihadiri oleh 42 orang yang terdiri daripada Guru Besar dan GPK Kokurikulum. Mereka adalah sekolah-sekolah yang dipilih oleh PPD Petaling Perdana. Sebanyak 21 buah sekolah yang telah dipilih dengan sasaran penyertaan seramai 2092 orang murid Tahun 1.

Taklimat MyTID telah disampaikan oleh En. Mohd. Nasuha (Jurulatih Negeri Selangor) yang turut dihadiri oleh Tuan Ahmad Normi (Penyelia Sukan PPD Petaling Perdana) dan pegawai-pegawai dari ISN yang berpusat di Pusat Satelit Selangor.
Selesai taklimat, para peserta diberikan bengkel cara pengendalian Bateri Ujian yang meliputi 6 ujian asas. Ujian tersebut adalah seperti antropometrik (ketinggian dan jisim badan), kelenturan, kelajuan, kuasa dan baling dan tangkap bola. Bengkel ini diberikan sebagai pendedahan awal tentang MyTID. Bengkel intensif akan diadakan di Hotel Primear, Klang yang akan diadakan pada 25 Ogos 2015. Seramai tiga orang penguji dari setiap sekolah dari daerah Petaling Perdana dan Klang akan hadir.

No comments:

Post a Comment