Sunday, May 7, 2017

PENGGUNAAN APLIKASI TUTOR GURU UNTUK TABLET GURU


Laman Sesawang Tutorguru.com.my

Berikut adalah cara-cara untuk membuka aplikasi Tutor Guru :
  1. Klik default Aps Tutor Guru pada paparan tablet yang dibekalkan sekali dengan aplikasi berkenaan, maka guru akan dibawa ke gerbang bank soalan Tutor 
  2. Masukkan username dan password yang dibekalkan kepada guru sebagai langkah pertama pembangunan lembaran kerja.
  3. Seterusnya, klik pada teks sasaran (hyperlink) iaitu Cipta Lemba­ran Kerja, dan template lembaran kerja akan tersedia.

Diikuti dengan cara-cara mengisi template lembaran berkenaan :
  1. Klik pada tahap peperiksaan, seterusnya mata pelajaran, topik yang spesifik atau bahagian kertas 1, 2 atau penulisan. Kini guru sudah boleh mengakses soalan Tutor.
  2. Soalan dengan ilustrasi berwarna, format Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) atau beraras, boleh dilihat pada paparan tablet, skroll halaman demi halaman pilih berapa jumlah soalan yang dikendali, klik pada kotak dan tekan butang hantar.
  3. Bila klik, soalan akan akan dipindahkan ke lembaran kerja.

Cara memasukkan objektif, video dan membuat cetakan :
  1. Selepas soalan, pada template guru bolehlah menulis objektif pe­ngajaran pada hari berkenaan.
  2. Guru klik pada ikon video. Secara automatik, paparan YouTube akan muncul pada paparan tablet. Taip pada Carian, misalnya persaingan haiwan, Khan Academy, atau sebagainya pilih, dan klik pada video berkenaan. Kini lembaran kerja elektro­nik anda sudah dilengkapi soalan Tutor, objektif pengajaran dan video!
  3. Jawapan kepada soalan yang dipilih daripada Tutor tadi akan dipaparkan di bahagian bawah lembaran kerja. Lembaran kerja ini seterusnya boleh dicetak, atau dipaparkan pada skrin, dengan menambah gajet ter­tentu atas inisiatif guru sendiri.
Sumber : http://www.utusan.com.my/pendidikan/i-tutor-guru-i-lembaran-kerja-digital-1.320173#ixzz4gP37EdXm 
© Utusan Melayu (M) Bhd 


No comments:

Post a Comment