Sunday, December 2, 2012

JALAN-JALAN KENDURI KAHWIN


Setiap kali cuti sekolah, memang ramai yang mengadakan kenduri kahwin atau majlis pertunangan. Dengan adanya majlis-majlis seperti itu, maka banyaklah pula kad-kad undangan yang perlu dipenuhi. Aku dan ahli keluargaku juga tidak ketinggalan daripada menerima undangan tersebut. 

Pada 1/12/12 yang lalu, terdapat dua undangan yang penting. Kedua-dua undangan tersebut datangnya daripada mak cik saudara di sebelah bapa dan mak ku. Salah satu daripadanya adalah daripada Mak Cik Ngah. Beliau telah mengajak ku menghantar anak sulungnya Mohd. Rafi untuk meminang. Tempatnya tidak jauh, cuma di Cheras sahaja. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar walaupun hujan turun dengan lebatnya.


Satu lagi undangan adalah daripada Mak Su Lah, mak saudara di sebelah ibuku. Beliau juga menjemput aku mengiringi rombongannya menghantar anaknya, Murni ke rumah mentuanya yang tinggal di kawasan Templer Park. Malangnya undangannya tidak dapat aku penuhi kerana aku telah pergi mengikuti undangan yang pertama tadi. Walaupun begitu, ibuku telah pergi bersama dengan adik-beradik yang lain mengiringi rombongan mereka. Aku difahamkan, semua perancangan berjalan dengan lancar.

Pada 2/12/12, aku telah pergi tiga tempat yang berasingan. Semuanya berkaitan dengan undangan perkahwinan dan pertunangan. Pertama aku telah pergi ke PPR Pekan Batu yang terletak di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur. Ini berikutan memenuhi undangan perkahwinan anak perempuan Cikgu Zah yang aku panggil Nor sahaja. Mereka adalah saudara jauhku. Dulu keluarga kami tinggal berjiran. Selepas Kg. Pasir Dalam dirobohkan, maka kami telah berpisah ke tempat yang berasingan. Dia dan keluarga telah berpindah ke PPR Pekan Batu manakala aku dan keluarga ke PPR Raya Permai, Sungai Besi. Selepas PPR Pantai Permai siap, keluargaku telah berpindah ke sana manakala dia dan keluarga enggan berpindah dan mahu terus menetap di sana. 


Tempat kedua yang aku dan keluargaku pergi adalah di flat di Jalan Pahang. Di sana aku telah menghantar emak saudaraku, Mak Cik Ngah ke kenduri rakannya. Ia adalah kenduri perkahwinan anak rakannya. Tempat terakhir yang kami pergi adalah di Damansara Utama berdekatan dengah bangunan Kumpulan Media Prima. Di sana aku telah menghadiri majlis pertunangan anak sepupunya iaitu Wanie. Dia adalah anak sepupuku yang sulung. Sepupuku bernama Kharimah. Ibunya dan ibuku adalah adik-beradik. Ramai juga saudaraku yang hadir. Antara mereka termasuklah emak dan bapa saudaraku yang dari Kelantan, sepupu-sepupuku, iaitu adik-beradik Kak Kharimah dan sepupuku yang lain. Turut hadir adalah mak saudara-mak saudaraku dari sebelah bapaku.

Walaupun hujan lebat melanda, namun majlis tersebut tetap berjalan dengan jayanya. Ini adalah kerana hujan  turun selepas majlis tersebut selesai. Hujan melanda ketika sebahagian para tetamu selesai menjamu selera. Penat sungguh aku yang para rombongan yang lain menghadiri pelbagai jenis majlis pada hari semalam dan juga hari ini. Namun aku amat berpuas hati kerana dapat bertemu dengan saudara-mara yang jauh mahupun yang dekat. Dengan ini dapatlah kami mengeratkan tali silaturrahim di antara kami. Sekalung tahniah dan berbahagia kepada semua yang terlibat. Semoga kalian dirahmati-Nya hingga ke akhirat. Amin.

No comments:

Post a Comment